Keď si predávajúci konkuruje sám sebe
Tiež Vás nadpis tohto článku trochu zmiatol? Nevadí. Ak si prečítate týchto 591 slov pochopíte, že niektorí predávajúci robia vážnu chybu už v počiatku predaja svojej nehnuteľnosti.
Príklad z bežnej praxe
Malý príklad pomôže. Pán Veselý sa rozhodol predať svoj byt a v záujme čo najrýchlejšieho predaja oznámi niekoľkým realitným kanceláriám, ktoré si vyhľadal na internete, že môžu tiež skúsiť byt predať. Aby im situáciu uľahčil, pošle im link na internetový portál, kde svoju ponuku zverejnil. Odhliadnuc od niekoľkých chýb, ktoré práve pán Veselý urobil, budeme sa teraz venovať len tej najpodstatnejšej.
Pán Veselý predáva svoj byt sám a zároveň si najal aj sprostredkovateľa (bez ohľadu na ich počet).
V čom je jeho krok chybný?
Veď to tak robí mnoho ľudí! Chyba spočíva v tom, že sa predávajúci práve stal najúhlavnejším konkurentom sprostredkovateľa, ktorého si na predaj bytu najal. Vo väčšine prípadov je predávajúci v predaji úspešnejší, nakoľko je vždy o krok vpred pred ponukou sprostredkovateľa, ktorý je v úlohe akéhosi štatistu. Náš príbeh preto pokračuje ďalej. Kupujúci po zhliadnutí niekoľkých internetových ponúk identickej nehnuteľnosti vrátane ponuky predávajúceho a „jeho“ sprostredkovateľov nehnuteľnosť reálne kúpi. Samozrejme pán Veselý nešetrí hanou na neschopné realitné kancelárie, ktoré mu nepriniesli žiadnych kupujúcich a on si ho musel nájsť sám. Nechápe, že realitné kancelárie nikdy (!) nemôžu konkurovať ponuke predávajúceho, lebo táto bude vždy naoko výhodnejšia. Ale pán Veselý dostal za predaj svojho bytu 50tis. € a vôbec si neuvedomil, že možno práve prišiel o slušný balík peňazí.
Ako je to možné?
Tak, že v jednom a tom istom okamžiku sa na trh dostali dve a viac ponúk jednej a tej istej nehnuteľnosti. Vďaka tomu mal kupujúci ihneď možnosť cenu zjednávať, nakoľko uvidel niekoľko rôznych cien toho istého bytu. Ak bol rozumný, počkal s kúpou a chvíľu predávajúceho „naťahoval“. Mohol taktiež využiť realitné kancelárie k umelému rozhýbaniu ceny a v príhodnej chvíli na predávajúceho priamo zatlačiť s naoko výhodnou ponukou. Ak si zoberieme do úvahy, že marketing realitných kancelárií je zväčša oveľa účinnejší ako predajné aktivity predávajúceho, mal si kupujúci z čoho vyberať. Doslova počkal, kým sa v znižovaní ceny „pobijú“ predávajúci a „jeho“ pomocníci – realitné kancelárie. Aby sa pán Veselý takejto chyby vyvaroval a chvíľu počkal, ako si jedna dôsledne vybraná realitná kancelária ako jeho predĺžená ruka s predajom poradí, mohol získať z predaja cenu vyššiu. Na dôvažok, v takomto prípade môže sprostredkovateľ reálne využívať rôzne predajné techniky, zamerané práve na získanie čo najvyššieho výnosu ( licitácia cien a pod.). Ak však kancelária vie, že má za chrbtom konkurenciu v podobe samotného majiteľa, bude hrať na istotu a rýchlosť, pričom nebude schopná cenu udržať.
Predávajte s rozumom
Aby ste takejto situácii predišli, pred predajom svojej nehnuteľnosti zvážte, ako bude vlastne Váš predaj prebiehať. Doslova to chce malý marketingový plán (v prípade exkluzívnych ponúk naša kancelária REALITOR takýto zjednodušený marketingový plán predaja nehnuteľnosti reálne pripravuje). Samozrejme môžete si povedať, že asi bude vhodnejšie predať si nehnuteľnosť sám. Tu by som ale nepodceňoval silu platenej inzercie a predajných techník kvalitných sprostredkovateľov. Obrovský objem peňazí investovaných realitnými kanceláriami do kvalitného komunikačného mixu predsa len prináša rádovo viac kupujúcich ako inzerát na bezplatných portáloch občianskej inzercie. Najvhodnejšie preto bude, ak sa už pri zvažovaní predaja poradíte s kvalitným realitným maklérom. Vysvetlí Vám ako by predaj v jeho réžii prebiehal, poradí Vám aká je prijateľná predajná cena Vašej nehnuteľnosti prípadne aj preverí právny stav nehnuteľnosti. Neváhajte kontaktovať REALITOR, poskytneme Vám nezáväznú konzultáciu o možnostiach predaja Vašej nehnuteľnosti zdarma, či už v našej kancelárii alebo priamo na mieste. Nič nestratíte, naopak získať môžete mnoho!
(c) A. Mészáros
Bol pre Vás tento článok osožný?
Prejavte nám dôveru priateľstvom na sieti Facebook, kde denne prinášame aktuálne informácie z oblasti bývania.